1/2/10

Gott Nytt År!!!

Hej, Allihop.
Jag har ju varit något tyst här på min bloggsida det sista. (Det har varit lite struligt den sista tiden). Men jag vill önska er Gott Nytt år! Och att det nya året blir ett bra/bättre år, än det sista.

Just nu är det kallt här, riktigt kallt faktiskt. Det som sker här i media är Ice-save!. Och huruvida islänska folket skall betala vad den privata banken som gick i konkurs är skyldig utomlands !!
Jag är ganska trött på detta ämnet. Och man kan bara konstatera att ett gäng giriga bönder har styrt här och orättvisorna lär fortsätta. Jag menar om ett annat företag skulle gå i konkurs inte fan låter man vanliga knegare betala bankernas, (som är privata företag) skulder via ökade skatter!!
Speciellt när hela nationen är bara sirkus 300 000...och minskande,?!-då de som har möjligheten, flyr landet nu och tänker inte sitta i skiten efter bankernas girighet /som den mörkblå regeringen (av bönder) har tyckt varit A-OK !!!Ansvar finns liksom inte längre.
Så går det när man inte har tillräckliga krav på kunnighet och utbildning hos sina politiker.
På många sätt så tycker jag att det är resultatet av att nationen, dvs folket inte har tillräckliga krav. Eller t e x att media här är av så låg kvalite gällande journalistik att de fungerar oftast som nicke-dockor åt makteliten. Liksom var och en tänker mest på att klättra högt i stegen och gärna så fort som helst. Demokratin är urhålkad. Och blir våldtagen igen och igen av samma krafter som jagar vinst.

"Någonting är ruttet vid det danska hovet" eh!



































Ovan, foto taget i Hátun 6.

Jag och Fjola är inte tillsammans längre. Men vi är vänner. Hon utbildar sig och jag hjälper henne när hon behöver.
Speciellt kanske när hon har gått in i väggen och får panik.
Men jag tycker allt kreativt är väldigt roligt så det är inget problem. Och det har gått bra med hennes första termin på skolan.
En slags industri-design är det som hon pluggar.
Jag vill gärna att det går bra för henne så hon vet att jag hjälper henne om hon behöver och vill.

Julen tillbringade jag tillsammans med F och flickorna. Det var första gången F o flickorna firat egen jul på många år. (Sedan F s fd dog så har de alltid varit hos släktingar). Men i år så ville Fjóla gärna hålla egen jul och hade frågat om jag ville tillbringa julen med dem. Så det bestämde vi.
Och flickorna var jätteglada med detta. Så det kändes ju bra.

Musikskapandet har jag hållit på med hela tiden när möjligheterna finns.
Jag försökte skicka med "sprend" till er, Pam o R men det gick inget vidare.?! så vet inte hur jag göra?. eh... kanske jag får bränna en cd och skicka med snigelmail rent av...haha.



































Foto, Hátun 6. Texter o ciggtändare.

Jag blir alltid upplyft när jag pratar med p & r. Det är härligt med bra vänner. Synd bara att man är så långt bort så man kan inte träffas.. Men jag vill ändra på det under detta nya år.


Vi hade det väldigt lugnt här under julafton, åt och lite senare på kvällen efter maten o paketöppnandet var klart gick vi till Fs syrra, Hrafnhildur och hennes familj, för dessert.
Fjóla har ju väldigt många släktingar att ge julklappar till, farmödrar och mormödrar på båda sidor. En stor släkt.
Så jag tog några fotografier av flickorna som vi ramade in, som hon kunde ge.
Jag tyckte flickorna var jättelätta att plåta, och det var kul.... Fottot nedan är ett av dom.
Fast detta är lite sepiatonat och för mig själv.

F valde ett i färg, där bakgrunden är väldigt röd.
Utskriften gjorde jag på foto papper och det blev jättefint.
Sen så var Fs morsa jätte förtjust i en skål jag gjort som ett litet experiment. Hon bor väldigt modernt och rätt så spartanskt. får jag tillägga.
Skålen heter "A symmetri" och har stått hos Fjóla. Den är signerad och märkt med no 1 i botten. Då det finns några till. No 2 och no 3 håller jag på med när jag kan. Och de har fått lock ochså, som är byggt upp av flera lager av tunn papp som är rester från tryckerier. Och limmer. Sen formar jag det hela. Totalt experimentellt då det är en "specifik" organisk form på locket som jag försökt få till med materialet jag har tillgång till.


Fs morsa är rätt så trevlig och varje gång hon varit på besök så har hon tydligen tittat mycket på skålen och frågat om den.
Jag har ju oftast varit i Hátun. Men en del grejer finns här som jag liksom inte orkat hämta....
I allafall så gav jag henne skålen i julklapp, och hoppas att hon är nöjd med den. Elin, heter hon förresten.


































Rakel och Elin

När jag är hos Fjóla har jag ingen möjlighet för att skapa musik. och då kan jag bli rastlös, och därav dessa skålar eller vad det nu än blir. Kan bli målningar eller något annat likaväl.

Fjóla säger att hon tycker det är bara trevligt att jag håller på...eh. O hon vill gärna att jag visar henne hur man bygger former med papp och limm?!.
Så vi håller på med en skål tillsammans. Ett experiment. En glob. En rund form som kan stå tex på ett bord. Man kan öppna globen och då får man två halvor som är två skålar. Ideen är att globen är jorden såklart. Och halvorna går i enlighet med en spricka som går tvärs över bl a island. Och där thingvellir är kanske den mest synliga och kändaste del av här på isl.

Vi är klara med själva skelettet. En glob som vi delar när den är tillräckligt tjock och stabil.





































ovan, Fjóla
Man får jobba med många lager av pappen, och bygga upp massan, formen grovt. Sen bara att kapa, sen finjobba med kniv o sandpapper!
Annars så bakade jag faktiskt lussekatter när det var lucia den 12 dec har jag för mig. Dom blev goda tyckte jag själv i alla fall eh, och Fjóla smakade, Hon kände inte till lucia traditionen. Men vete fan om hon gillade smaken av lussekatter...
Jag frågade Fjóla om jag fick fotografera henne nån kväll, altså bara porträtt foto. Och jo, det fick jag. Hon sminkade sig och jag fick bestämma klädsel och hårfrisyren hehe...
Sen plåtade vi...



































A symmetri,
(skål no1 av tre,)





































Nedan, finns några av fotona på Fjóla. Märkligt att Fjóla kan inte se hur vacker hon är!! Men det är väl "klassiskt" att vara osäker på sitt utseende. Jag tycker allafall att Fjóla är jättevacker..(men svårt för oss att leva tillsammans
tyvärr. Hon liksom jag, har ett humör. Fast det har varit väldigt problemfritt under julen och gått väldigt bra. Fjóla är en väldigt snäll människa, och med ett gott innre. En av hennes fd , (och som har varit lite av ett slitage på vår relation under hela tiden jag kännt F, heter Dathi fast han sitter i finkan just nu...och det är jag glad för.
Lugnare, med honom i finkan.

Annars så saknar jag Sverige väldigt mycket, definitivt vädret... har varit ovanligt kallt här det sista.
kanske är det bara samma kyla som förra vintern egentligen?




























Och så på vissa bilder fick jag spöka ut henne lite grann..jag tror hon tyckte det var kul..hehe i alla fall så tyckte flickorna nog det var roligt att se henne. Elin utbrast när Fjólas hår och klädsel var färdigt, -vao vad snygg du är mamma!
då blev jag glad.
Nästa gång får jag plåta alla damerna tillsammans. Men lägenheten är liten. Och inga bakgrunder finns. Knappt en ren vit vägg...
Men det är jädrans kul att fotografera.

Jag inser att jag hänger inte med i media speciellt för tillfället. Har ingen aning vad som sker i världen just nu....
I bland så kikar jag på de svenska nyheterna då de innehåller enl min uppfattning mer översikt över världen.
Islänska nyheter är ok, men jag får alltid känslan att det missas grejer som sker i europa.



























kortklippt (peruk)..
känns säkrast att kolla nyheterna i sverige ochså. Mycket mer om tex miljön. Altså diskussionen om energiproblemen är påtagligare i media i Sverige.
Ibland tycker jag att islänningar avskärmar sig från Europa. Lite att de är så smarta och kan såå mycket att de behöver inga råd...som ekonomiska krisen.
Islänska myndigheter blev varnade från olika ekonomer runt om i världen så tidigt som ett år i förväg.
Men nej då...här var minnsan ingen risk..?! enligt "bonde"regeringen här! men sen gick det som det gick!
Och bara pga girigheten från några få, och en okunnig,(regering av idioter) med inget som helst ansvar för samhälle, rättvisa och moral.

Och media sover djupsömn.!
Nä nu flyr många. De ger fan i bankskulderna och drar! De tycker det hela ger en sur smak i munnen. Att behöva dra lasset efter bankernas "vilda western"vinst- strategier som lämnar folk med skyhöga lån de aldrig kommer att kunna betala!!

Man skall ha klart för sig att island moderniserats på kort tid och att Islands version av moderaterna har skapat många möjligheter för företagande här. Fast landets tillgångar har ju ett tak! Och något helt annat behövs nu. Och att hela tiden prata om marknaden som en levande varelse som måste matas och daltas med får ju ändras.
Man måste sätta livskvalite och utbildning i centrum som skall fungera för alla samhällsmedborgarna. Och folk som betalar skatten till att bygga detta samhället har all rätt att kräva samhälls-ansvar från de företag som är verksamt inom detta samhälle. Det får ju vara slut på daltet från regeringarna!
Verkar som visionärer inom politik är svunnen tid..
synd.



























Mörkhårig Fjóla,..
Jag tog några fotografier av min skål nr 2. Funderade på att döpa den till NO2 förresten. Men den är under arbete så den är ganska grov än så länge. Men formen känns klar. Nu är mer att få finnish och det grafiska ...
Lockets form är utskuret så att man kan få fingrarna ner i locket och lyfta av det.
Skålarna är gjorda av rester...
hm
De är väldigt miljövänliga..hehe
Som sagt så är NO2 inte färdig. Men när den blir färdig så tankar jag upp bilder på hur den ser ut i slutändan.


































"att bygga formen ur papp"
Grunden är rätt färdig, fast lite slipning är kvar och några lager av grundfärg. Sen blir det kanske mosaic som no 1 fast lite annan stil eller rent av gummi mosaic..får se.
Den känns rätt tilltalande så här ren och enkel ochså. Fast vill nog pröva några ideer innan det hela är klart.


























På Island så tar man farväl till julen genom att en kväll smälla raketer (som mini nyår). Vilket jag visste inte om att man gjorde förrän härom kvällen.
Ute på gården så smälldes det ,(mest mindre barn med föräldrarna till hjälp).
Helt plötsligt blev det varmt här igen...så all snö smälter nu för fullt.




























Man tar farväl till julen genom att en kväll smälla raketer (som mini nyår). Vilket jag visste inte om att man gjorde förrän härom kvällen.
Ute på gården så smälldes det ,(mest mindre barn med föräldrarna till hjälp).
Helt plötsligt blev det varmt här igen...så all snö smälter nu för fullt.




























Häromkvällen skrattade jag då Elin hade knytit fast en tråd på en radiostyrd bil som hennes lillasyster Rakel fått i julklapp. I tråden fanns en liten tygmus som katten älskar..?! Sedan körde de omkring med bilen och katten på fullt efter den. Jag tyckte det var uppfinningsrikt och roligt.

No comments:

Post a Comment