8/23/09

Skänk, Skål och äldre fotografier..

Hej mina vänner...
Det är inte speciellt mycket som hänt här. Lunkar vidare i hamsterhjulet. U know, jag o Fjóla tillsammans och inte. Lite "vilse i pannkakan" när det gäller kärlekslivet. Fast mycket är jättebra mellan oss.
Om vi slapp vulkanutbrotten så skulle det vara lungt i vår relation.
Jag har under vår tid tillsammans försökt bättra lägenheten lite och byggt några möbler för förvaring som vi har behov av. Och nyligen blev jag färdig med en "skänk" eller lågt skåp, delvis i mdf material som jag fick utsågat. Som jag satte ihop och monterade högglansig plastfilm på delarna. Handtag sågade jag till och skruvade på. I skänken har vi stereon och alla cdskivor, min videocam och Fs bärbara dator o min ibook. Tyvärr tycker jag att fotografierna gör den inte rättvisa, men jag är nöjd med möbeln.
































Tanken var en enkel skänk helt enkelt som är rak och funktionell, i högglansigt vitt. Med enkla vita handtag. Utanpåliggande dörrar. Hyllplanen inuti är klädda med vit plastfilm och enkla att rengöra. Man kan dela möbeln i två. Två pjäser sammanförda till en möbel.
När vi kikat på moderna möbler i affärer så inser man att priserna är höga och svårt att kunna köpa det man vill ha. F har sån tro på mig så hon tycker att jag skall tillverka själv!? hm, Jo... varför inte?
Men nu har jag testat.
I alla fall så har jag även gjort en liten skål. Ville testa lite ideer. Och så här blev den (syns. Längre ner på bild).
Tyvärr så gör inte foton tredimensionella objekt riktigt rättvisa tycker jag....
































skålen är i trä, och målad. Sedan är "mosaiken" gjord utav aluminium folie, vit plastfolie och svart plastfolie. Rester som jag har av folier. Har komponerat den som en bild!
"Mailfunction" kallar jag den.
Trädskålen köpte jag på en loppis för ca tio kr (svenska) och sliten o snuskig var den.
Vit målad förresten.
Och nu pånyttfödd och stilig. Aluminiumfolien återkastar ljuset fint. Och jag har fått flera ideer.
Tänkte testa att jobba med bilreparationsplast? Göra skultpurer som är lekfulla och moderna. Får se hur detta utvecklas.
I bakgrunden syns Fs ikea skåp som var i trä, men vi målade det vitt. Tanken är att bygga en modern tv möbel på sikt, som är rak och tvådelad istället för ikea skåpet. Blir spännande att se hur resultatet kommer att blir.
































Skålen blev ganska bra tycker jag som en liten test. Annars försökte jag ta ett foto av en ny målning ochså, som är en lite större duk. Abstrakt och lite av en test den ochså. Fast svårt att fotografera den! Det blir inte särskilt bra som litet fotografi. Synd. Men jag testar igen..får se. Duken har ingen titel ännu och är ny, både i stil och arbetssätt (för mig i allafall).
Fjóla är jätte förtjust i den. Men hon får inte tavlan! hon har fått två mindre abstrakta tavlor av mig som jag var själv förtjust i. Sedan någongång då vi hade separerat o blivit sams igen. Så berättade hon att hon tyckte att det var så svårt att dessa tavlor skulle försvinna i vår separation. Så hon hade fotograferat dem och tänkte kopiera tavlorna efter fotot..haha
Jag blev väldigt glad att hon gillar dem så mycket. Snarare verkade tavlorna vara svårare för henne att vara utan än mig rent av! hehe.
Så hon fick dem i present. Så hon inte behöver vara rädd att förlora tavlorna
i allafall.
































Fjóla har börjat sin utbildning. En tvåårig utbildning på gymnasienivå där hon lär design och hantverk. Som jag förstår det så kommer hon att lära om plast samt trädarbete och metal. Hon kommer att lära sig att svetsa ochså. Vilket hon får lära ut till mig sedan då jag vill gärna lära det ochså. Kanske vi gör lite möbler eller nått i gränslandet mellan konst,skulptur och funktionalitet tillsammans...jag hade gillat det.
Vem vet. Får se hur det går för henne. Hon är ju ganska grön när det gäller hantverk och konst. Men blir lätt inspirerad. Hade varit kul att sedan ha en liten sida på nätet med några grejer som vi gjort...hehe om vi överhuvudtaget kan samarbeta det vill säga..hehe
































"Untitled"

Jag har även ideer om att tillverka en nalle...? som är sydd från grunden och målad på. Som är monterad på något som håller honom ståendes. LIte svårt att förklara hur den skulle se ut. Mer än att man kan ha den både som en mjuk skulptur men även leka med den (barnen alltså...kanske mest haha)????
Det finns, har jag upptäckt nyligen. En plast på burk som används för att reparera skador å bilchassin. Är nyfiken på att testa denna plast till något!

Annars så några gamla fotografier här nedan...väääldigt gamla:
analoga !










































"The Cod Cam"

Hehe, vad kan man säga om fottot....tror mest att jag ville testa att fotografera mot en bakgrund (som jag hade målat) med lite ljussättning. Måste vara mera än tio år sen. F tycker "The Cod Cam" är en grotesk bild...hehe
Jag håller inte med,
tycker den är nice.
Och nedanför några fler gamla foton(Roskilde).

































































































No comments:

Post a Comment