1/27/11

En gammal Singer

Hej, jag hittade en gammal singer symaskin från 1969-1971 nånstans inte helt säker vilket årtal. Men den var billig och jag hade lite kläder som jag behövde ändra lite,sy in osv. Följde ingen manual, och jag har ju inte sytt speciellt mkt.
Tja var väl sedan syslöjd i grundskolan! eh, men som tur är har man ju internet så att det går att hitta den mesta information om det man försöker lösa.
Det tog ett litet tag att lista ut hur man fyllde på undertråd men sedan var det ju bara att testa de olika spåren på maskinen. Den har bara 14 olika spår jämfört med nya maskiner med upp till 100!! olika spår. Men jag gillar den gamle singer maskinen. Funkar jättebra och ett förståndigt köp. Nu har jag sytt om skjortor som jag inte velat använda då jag tyckt de varit för pösiga (som säck på mig) har typ figursytt det mesta som jag inte gillat riktigt.
Sen så fick jag en kavaj jacka som var lite fyrkantig på mig som jag tänkte testa ändra, knäppningen har jag höjt och så sytt in den vid bröstet samt tagit in armbredd,längd. Och har satt den i press för att tvinga en ny form på kragen.
Testade att blöta kragen ordentligt och sedan använda tvingar i en veckas tid?
Det verkar fungera faktiskt.























Jag började med enklare sömnad av vissa plagg, sy in osv. Det gick jättebra. Sedan har väl gett mig på lite ambitiösare projekt. Min bror gav mig en kritstrecksrandig kavaj i julklapp som jag fick för mig att figursy, sedan gav han mig även en svart kavaj jacka med vackert rött foder som han passade inte i. Så jag använde den som lite test projekt där jag sydde in ärmarna både bredd och längd samt ändrade knapparna och knäppning. Ville hellre ha den med hög knäppning.




Sedan hade jag lite rest material och testade att göra ett armband av små speglar, typ en brett damarmband som jag tycker passar väldigt fint till, tex en snygg enkel svart klänning. Tycker inte att fottona gör det rättvisa tyvärr. Tillslut blev det tre stycken armband eftersom jag tänkte Fjola skulle få det. Och då måste ju flickorna få varsitt ochså annars finns risken att de blir lite avundsjuka...eh
Men i allafall så tycker jag att det är lite kul att sy faktiskt och att man kan skapa armband och halsband i textil då det finns ganska mycket snygga material av silvertrådar och paljetter och alltmöjligt i dag. Så det är bara att använda fantasin och testa.
Men visst jag känner mig lite som en kärring i bland..hehe men det bjuder jag på...:-)


Man knäpper det med en fransk "gylf" eller fransk kardborreknäppning? vet inget bättre ord över det, men ni fattar. Sedan så tänkte jag testa att designa ett par egna byxor och en långärmad svart tunn tröja med en silver korp på ena armen?.men får väl se vad det blir.
Annars så är vädret helt toppen här i ögonblicket. Milt och snöfritt fast mörkt förstås.


Tja, fast när jag skriver nu..Så har ju snön tyvärr kommit. Blött och slaskigt fy. Jag tycker inte om snö faktiskt. Men det är klart att barn gillar ju snön så man får väl unna dem det.
Lite otippat så jobbar jag även som översättare, och blir jag förvånad att det kommer en hel del uppdrag. Jag översätter från islänskan över i svenska. Och det är ganska tacksamt arbete som jag kan göra hemma vilket passar mig bra.
Jag arbetar åt ett företag som skickar jobb till mig.Har nyligen blivit färdig med ett uppdrag och fått nytt skickat till mig. Får väl se hur det blir framåt.
Men det passar mig verkligen bra. Men kan inte säga något om arbetet då jag har tystnadsplikt. De utbildade mig till tolk ochså..

Min gamle Symaskin får ingen kärlek från mig för tillfället, och den ser hängig ut. Den vill ju ha ständig uppmärksamhet...hehe


Annars så känner jag mig gammal, och lite trött. Men längtar efter våren. Har varit några soliga dagar faktiskt då får man passa på att bege sig ut och "ladda" själen.
Den ekonomiska krisen här som drabbade island har väl mest den effekten i samhället idag att matvarorna är dyra, men om man försöker köpa det mesta som är islänskt så kan man hålla priset ner en aning. Självklart folks lån är svindyra pga att isl kronan sjunkit i värde. Men konstliv och musiklivet blir mer utav. Och de hade väl det inte speciellt bra ställt redan innan krisen så för dom är det inget nytt att vända på kronerna. Men vanligt folk som varit sparsamt har råkat illa ut utan att ha gjort något fel. Men chocken har lagt sig nu och många isläningar rest till norge och andra nordiska länder.


Men enligt handeln så shoppade folk ganska mkt i samma utsträckning kring jul.
Nja..man får väl se hur det blir framåt i landet. Tror att krisen här varit nyttig och en bra "omskakning" för samhället. Folk börjar fundera på vad som prioriteras, och hur samhället fungerar nu för tiden. Det blir t.ex. väldigt tydligt hur inkompetent massmedia på island är! De har inte en aning om deras funktion i det stora samanhanget (i ett demokratiskt samhälle). Det är faktiskt pinsamt, med islänsk media. Dom är usla på att bevaka det islänska samhället (som är pluttelitet..hur svårt kan det vara??) Bankerna, ska vi inte tala om. Total inkompetens.. det har ju visat sig. Nä. Men musikerna,diktarna,kläddesigners,kockarna,och barnskötarna dom är jättebra!! o många fler..så klart.
Att gå ner laugaveg och kolla in islänsk klädesdesign...är otrolig. Det mesta är as bra. Så klart dominerar kvinnsen som vanligt. Altså plagg för kvinnsen menar jag.
Men vilka som köper, vet jag inte. Turisterna köper säkert myket då det är billigt att handla här nu och de får väldigt mycket för pengarna.

No comments:

Post a Comment